Winnaar Opleidingsprijs 2013

09/11/2013

Frank van den Hoogen, opleider KNO-heelkunde uit het Radboudumc heeft tijdens de aiosdag op 9 november jl. de Opleidingsprijs 2013 gewonnen. Hij versloeg daarmee Caroline Swanink en Jos Draaisma en ging naar huis met een bronzen beeld en een geldbedrag van 7000 euro ten behoeve van opleidingsverbetering.

De landelijke Opleidingsprijs werd dit jaar voor de vijfde keer georganiseerd door De Jonge Orde en de LVAG en had als thema ‘Maak je eigen opleiding’. De prijs wordt ondersteund door het Ministerie van VWS, de KNMG en de Orde van Medisch Specialisten OMS.

 
Een opleider met passie

Van den Hoogen werd door zijn aios genomineerd voor de Opleidingsprijs. In een kort filmpje presenteerden zij hem als een betrokken, humoristische en betrouwbare opleider, die in staat is ingewikkelde dingen eenvoudig uit te leggen. Volgens hen is Van den Hoogen in staat om aan te sluiten bij de mogelijkheden en talenten van zijn aios en stimuleert hij hen het beste uit zichzelf en hun opleiding te halen. Daardoor past hij naadloos binnen de huidige ontwikkeling van competentiegericht opleiden. Zijn collega’s omschrijven Van den Hoogen als een opleider met passie voor zijn vak en een vaderlijke betrokkenheid bij zijn aios.

 
Geldbedrag goed besteed

Vorig jaar werd de Opleidingsprijs gewonnen door klinisch geriater Paul Jansen. Hij vertelde tijdens zijn presentatie dat hij het door hem gewonnen geldbedrag heeft gebruikt voor onderzoek waarom toekomstig artsen voor de geriatrie kiezen. Daarnaast heeft hij aandacht gevraagd voor het uitrollen van een co-schap ouderengeneeskunde in de basisopleiding.

 
Opleiden 2.0

De aiosdag kreeg dit jaar het thema 'Maak je eigen opleiding' mee. In dit kader werd ook aandacht besteed aan de individualisering van de opleiding. Professor Heineman uit het UMC Groningen hield een presentatie over het ‘nieuwe opleiden’ waarin hij pleitte voor ‘Opleiden 2.0’. Volgens Heineman zou een curriculum ontwikkeld moeten worden, bestaand uit een beperkt aantal EPA’s (Entrustable Professional Activities). Ook adviseerde hij een omgeving te creëren voor maximaal effectieve overdracht van ‘onbewuste kennis’ en is hij voorstander van het integraal toeten op kennis vaardigheden en gedrag.


Bron: dejongespecialist.nl