• Home
  • Vereniging
  • Opleiding en werk
  • Kwaliteit
  • Wetenschap
  • Beleid/Financien
  • De revalidatiearts
  • Contact
  • Ledenlijst
  • Route
  • Disclaimer
  • Share on Twitter
  • Share on Linkedin

Nederlandse Vereniging van Revalidatieartsen

  • Opleiding en werk
    • Opleiding
      • Nieuw Opleidingsplan BETER in Beweging
      • FAQ's BETER in Beweging
      • Opleidingsplan en regelgeving
      • E-portfolio Reconcept
      • Opleidingsvisitaties
      • Scholingsprogramma
      • Toetsen
      • Voor aios
        • Voor jonge klaren
      • Nascholing
        • (Her)registratie
        • Accreditatie aanvragen
        • Nascholingsprogramma
      • Vacatures
      • How do you feel today, doctor?
      • Medisch Leiderschap
    HomeOpleiding en werkOpleidingFAQ's BETER in Beweging

    FAQ's BETER in Beweging

    Op deze pagina behandelt de Werkgroep Implementatie Opleidingsplan ingezonden vragen via de Frequently Asked Questions.

    Vragen:

    1. Wat is een OOG bespreking?
    2. Wanneer is een EPA behaald?
    3. Vanaf wanneer worden aios opgeleid volgens het nieuwe opleidingsplan?
    4. Wie kan ik benaderen voor vragen over EPA's of het nieuwe opleidingsplan?
    5. Wat zijn de minimum eisen voor elke aios voor de generieke activiteiten?
    6. Hoeveel bewijslast is er nodig om een EPA bekwaam te verklaren?
    7. Hoe kun je de EPA's implementeren?
    8. Hoe ga je om met een bekwaam verklaring voor een EPA op niveau 4 in een nieuwe setting of stage?
    9. Kun je starten met een verdiepingsstage voordat alle EPA's op niveau 4 zijn behaald?
    10. Kun je een verdiepingsstage gebruiken om een EPA op niveau 4 te behalen?
    11. Is de eis van 2 CAT's per jaar komen te vervallen? En kan een CAT gebruikt worden als bewijsvoering voor een EPA of generieke activiteit?
    12. Hoe kun je met de komst van EPA's de vaste opbouw aan stages voor parttimers en fulltimers behouden?

    Antwoorden

    1. Wat is een OOG-bespreking?
    Een OOG-bespreking staat voor Oordeel OpleidingsGroep. Je zet een OOG-bespreking om het niveau van een EPA te beoordelen: is een EPA al op niveau 4? Dit gaat als volgt in zijn werk: aios en stagebegeleider stellen vast of er voldoende positief bewijs is verzameld voor een beoordeling op het vereiste bekwaamheidsniveau (niveau 4) en de stagebegeleider geeft een oordeel. De opleider zorgt voor een integrale summatieve beoordeling door de opleidingsgroep: hij verzamelt en bundelt de oordelen of belegt een bijeenkomst ‘oordeel opleidingsgroep’. In een gesprek met leden van de opleidingspgroep wordt het bekwaamheidsniveau van aiossen besproken, met als doel een genuanceerd en een meer objectief oordeel over een aios. Informatie uit verschillende bronnen (stagebeleiders, portfolio, toetsinstrumenten) wordt gebruikt om het bekwaamheidsniveau van de EPA vast te stellen.

    Bekijk ook:

    • Opzet OOG bespreking Kindergeneeskunde (NVK)
    • Informatie bekwaam verklaren
    • Filmpje ervaringen aios bekwaam verklaren OOG bespreking (NVK)
    • Voor opleiders: documenten van workshog OOG bespreking op de besloten groep Opleiders op Revalidatiekennisnet

    2. Wanneer is een EPA behaald?
    Als een aios denkt dat hij of zij niveau 4 van een bepaalde EPA heeft behaald, dan vraagt de aios een bekwaam verklaring aan voor deze EPA in het nieuwe e-portfolio. De opleider krijgt hiervan een melding en zal samen met de opleidingsgroep het niveau van de aios gaan bespreken in een OOG bespreking (Oordeel Opleidingsgroep). Een OOG bespreking kan ingepland worden wanneer nodig, of op vaste momenten in het jaar plaats vinden. Vervolgens zal de (een deel van) de opleidingsgroep samen bepalen of de aios niveau 4 heeft behaald, op basis van de aangeleverde bewijslast (denk aan: CAT, KPB's, 360 graden feedback, CBD, etc).

    3. Vanaf wanneer worden aios opgeleid volgens het nieuwe opleidingsplan?

    Per 1 juli 2020 zal (naar verwachting) het nieuwe Landelijk Opleidngsplan BETER in Beweging in werking treden. Er is vervolgens een overgangsregeling van een half jaar, waarin aios en opleiders de tijd krijgen om volgens het nieuwe opleidingsplan opgeleid te gaan worden. Per 1 januari 2021 dienen alle aios opgeleid te worden volgens het nieuwe opleidingsplan. Aios die na 1 januari 2021 aan het eind van de opleiding zitten, kan in overleg met de opleider gekeken worden hoe het opleidingsschema eruit zal komen te zien. 

    4. Wie kan ik benaderen voor vragen over EPA's of het nieuwe opleidingsplan?

    Per regio of cluster is een EPA verantwoordelijke vastgesteld, welke je kunt benaderen met jouw vragen. Komt deze persoon er niet uit, dan kan hij/zij contact opnemen met de Werkgroep Implementatie Opleidingsplan via concilium@revalidatiegeneeskunde.nl. 

    • OOR VUmc: Louise Sabelis en Joris Berkhout
    • OOR AMC: Rutger Dahmen
    • OOR Noord Oost: Raoul Winter, Henk Meulenbelt en Corry van der Sluis
    • OOR Zuid-west Nederland: Mirjam Veen en Loes Swaan
    • OOR Oost-Nederland: Ilse van Nes en Petra van Kampen
    • OOR Utrecht: Bert Kap, Patricia Passier en Vera Schepers
    • OOR ZON: Erik de Klerk en Monique Arts
    • OOR Leiden: Henk Arwert en Vibeke Valkenburg

    5. Wat zijn de minimum eisen voor elke aios voor de generieke activiteiten?

    In de bijlage van opleidingsplan BETER in Beweging staan de drie generieke activiteiten verder uitgewerkt. Hier staat aangegeven waar een aios aan moet voldoen om het basisniveau en het verdiepingsniveau te beheersen. Klik hier om de bijlagen van het opleidingsplan te bekijken (zie bijlage 5 'Beschrijvingen generieke activiteiten revalidatiegeneeskunde').

    6. Hoeveel bewijslast is er nodig om een EPA bekwaam te verklaren?

    Per EPA staat uitgewerkt welke type informatiebronnen gebruikt kunnen worden om de voortgang van een EPA te evalueren en verantwoord summatief bekwaam te kunnen verklaren (zie bijlage 4 in deel 2 van het LOP). Hier zijn bewust geen minimum aantallen van een bepaald toetsinstrument vastgelegd, omdat het per aios verschilt hoeveel KPB's, 360 graden feedback formulieren of EBD's nodig zijn om op een EPA bekwaam te verklaren. Om zo betrouwbaar mogelijk te kunnen toetsen wordt een verscheidenheid aan toetsinstrumenten geadviseerd als bewijslast voor een bepaalde EPA. Als de aios voldoende bekwaamheid op niveau 4 kan aan tonen, dan kan hij/zij een bekwaam verklaring aan vragen voor de betreffende EPA..Zie ook deze video over bekwaam verklaren in de praktijk. 

    7. Hoe kun je de EPA's implementeren?

    Er is een voorbeeld document van Revalidatiecentrum Klimmendaal hoe EPA's te implementeren. In dit document wordt duidelijkheid gegeven omtrent hoe iemand zijn vaardigheden in de EPA’s kan krijgen en wordt een duidelijke procedure omtrent bekwaamheidsverklaring afgesproken. Zie hier het voorbeeld document.

    8. Hoe ga je om met een bekwaam verklaring voor een EPA op niveau 4 in een nieuwe setting of stage?

    Het is mogelijk dat een aios in een stage elders bekwaamheidsniveau 4 heeft, maar in een nieuwe setting (tijdelijk) op niveau 3 functioneert. Zie ook het figuur hieronder en de toelichting in het landelijke opleidingsplan:  
    “Niveau vier kan aan het einde van een themastage worden bereikt. De benodigde specifieke kennis van de diagnose specifieke problematiek van patiënten verschilt echter per themastage. Bij de overgang naar een andere themastage (andere diagnosegroep) gaan we ervan uit dat de aios de activiteit van de EPA op procesmatig niveau beheerst op niveau vier. Dit is vastgesteld in een OOG-bespreking (oordeel opleidingsgroep) en terug te vinden in het e-portfolio. Het toepassen van de specifieke kennis van de diagnosegroep wordt mogelijk nog niet beheerst. Bij de start van de stage bespreken aios en stagesupervisor hoe deze kennis wordt opgedaan en hoe en wanneer de aios dit laat zien. Ze spreken af hoe de supervisie er tot die tijd zal uitzien (direct, niveau 2 of indirect, niveau 3). Collega’s worden op de hoogte gesteld van deze afspraken. De stagesupervisor bepaalt, mede op basis van het oordeel van de opleidingsgroep, of de aios na afgesproken tijd (of eerder) weer op niveau vier zit, legt dit vast in het e-portfolio en stelt de opleider en collega’s op de hoogte.”  

    9. Kun je starten met een verdiepingsstage voordat alle EPA's op niveau 4 zijn behaald?

    Het is niet zo dat je alle EPA’s op niveau 4 dient te beheersen voor aanvang van je verdieping. Je verdiepingsstage hoeft immers niet aan het eind van de opleiding plaats te vinden. In het opleidingsplan staat hierover het volgende: “Verdieping hoeft niet per se pas aan het einde van de opleiding plaats te vinden maar kan, als dit past in de planning, in overleg met de opleider ook al eerder starten”.   
    Er zijn wel een aantal voorwaarden beschreven voordat een AIOS kan starten met de verdiepingsstage: “de aios a. heeft voldoende en divers patiëntcontact gehad en ervaring opgedaan in alle thema’s, bij te houden door de aios en te beoordelen door de opleider; b. ligt op schema voor wat betreft zijn of haar opleiding, te beoordelen door de opleider; c. heeft een met de opleider afgestemd plan voor verdieping dat voldoet aan de gestelde eisen.” 

    10. Kun je een verdiepingsstage gebruiken om een EPA op niveau 4 te behalen?

    In het opleidingsplan is niet expliciet een EPA niveau als voorwaarde genoemd, echter geeft 'verdieping' aan dat het meer is dan het basis of verbredingsniveau. Dus dit geeft aan dat de verdiepingsstage niet is bedoeld om je basisniveau (niveau 4) te behalen, maar echt de verdieping in te gaan en dus focust op andere leerdoelen (welke vooraf omschreven dienen te worden in een verdiepingsstage).

    11. Is de eis van 2 CAT's per jaar komen te vervallen? En kan een CAT gebruikt worden als bewijsvoering voor een EPA of generieke activiteit?

    Een CAT kan zeker gebruikt worden als bewijsvoering, maar de minimumeis is niet te komen vervallen. In bijlage 10 van het opleidingsplan staat beschreven: “De aios dient twee keer per opleidingsjaar een CAT te verzorgen.” 

    12. Hoe kun je met de komst van EPA's de vaste opbouw aan stages voor parttimers en fulltimers behouden?

    Vooropgesteld is het zo dat de EPA’s een middel zijn om de opleidingseisen te formaliseren en de eindtermen van de revalidatie opleiding te spreiden over de opleidingsduur. Daarbij is de inhoudelijke eis niet groter geworden, wel de tijd die het kost om tussentijds bekwaam te verklaren (OOG besprekingen houden). De medische vervolgopleidingen worden in toenemende mate geïndividualiseerd en verkort waar mogelijk.
    De tijd waarin je de EPA zou moeten kunnen halen hoeft dus niet gelijk te staan aan de duur van de stage en is losgekoppeld. Het is begrijpelijk dat dit een omslag vergt in de manier van denken en plannen. Het is dus van belang het houden van OOG besprekingen goed te plannen door opleider en aios samen, en de consequenties voor het opleidingsschema hier op af te stemmen. Het kan dus voorkomen dat een stage korter duurt omdat de EPA sneller kan worden behaald. Dit geeft als voordeel dus ook de ruimte om te individualiseren waar mogelijk. De wisselende aios bezetting vergt wel flexibiliteit van de afdeling, omdat de aanwezigheid van aios dus meer toegespitst wordt op de leerdoelen van die aios. Concreet advies is dus dat opleider en aios samen concreet plannen welke EPA’s in welke tijd kunnen worden gehaald en in hoeverre parttime werken wijzigingen in het opleidingsschema noodzakelijk maken.

    Lees meer

    Tel.   (030) 273 96 96 | vra@revalidatiegeneeskunde.nl

    ©2013 Nederlandse Vereniging van Revalidatieartsen | KVK-number: 4040781 | VRA Privacyverklaring zie Disclaimer | Webdesign: Simplefly